סמוסה במילוי תפוחי אדמה – לזכרם של אודיה ודולב סויסה

Posted on
סמוסה במילוי תפוחי אדמה

לכל מקום שהיא נכנסה היא הייתה מחייכת. לא משנה מה עבר עליה היא תמיד חייכה עם שמחת חיים. מספרת לי ליאת, אחות של אודיה סוויסה ז”ל שנרצחה ביחד עם בעלה דולב ז”ל בשביעי באוקטובר.

אודיה ודולב הכירו בצבא, בחיל הים באילת, הם התגוררו בשדרות ובבוקר השביעי באוקטובר הם החליטו לברוח מהעיר אחרי שצפו במחבלים מגיעים לרחובות. ברגע שהייתה אזעקה נאלצו לצאת מהרכב והתפצלו כל אחד עם ילדה אחת (לזוג 2 בנות – היום בנות 4 ו-7).

דולב נרצח בעודם נמלטים, ולנגד עיניה של ביתו הקטנה שהצליחה לברוח ולהגיע לאודיה ואחותה. שוטר שעבר במקום הבין את הטרגדיה וביקש שיסעו אחריו לתחנת המשטרה, שם – כך חשב, יהיה בטוח יותר. הוא לא ידע שממש באותם הרגעים הפכה תחנת המשטרה לאחד המקומות המסוכנים ביותר.

בדרכם לתחנת המשטרה פגשו אודיה והבנות את עאמר אבו סבילה שהבין שאודיה בלחץ גדול ולא מצליחה לנהוג והחליט לעזור ולנהוג במקומה.

ביציאה מהעיר הגיעו המחבלים, רצחו את השוטר שניסה לסייע להם, את עאמר ואת אודיה. 2 הבנות שישבו במושב האחורי ניצלו וחיכו ברכב עד שהגיעו לחלץ אותן.

אודיה ודולב ז”ל. צילום באדיבות המשפחה

כשאני שואלת אותה מה הם אהבו לאכול ליאת מיד מספרת לי על האוכל ההודי שכל כך אהבו. האוכל עליו גדלו בבית. אודיה הייתה מחכה לארוחות וכבר בדרך הייתה מתקשרת ושואלת את רונן, בעלי “מה אתה מכין לנו לאכול היום?”. חוץ מסמוסה הודית במילוי בשר או תפוחי אדמה אודיה אהבה בורקס בשר. היינו אוכלות אחד שלם ואז אודיה הייתה מסתכלת עלי בחיוך ושואלת “חצי חצי?”. כמובן שלא הסתפקנו בעוד חצי ותמיד זה נגמר בעוד אחד.

המתכון שתמצאו כאן, של רונן הכל כך מוכשר, מוקדש לזכרם של אודיה ודולב ז”ל.

סמוסה במילוי תפוחי אדמה
סמוסה במילוי תפוחי אדמה

סמוסה הודית במילוי תפוחי אדמה

אחד המאפים הטעימים שיצא לי להכין. הבצק מתמסר ונוח מאוד לעבודה ואפילו לא דורש מיקסר. המילוי מתובל ונפלא וביחד נוצר ביס חלום שהכי טעים להגיש עם צ’אטני כוסברה. שימו לב: אני שיניתי מעט את המתכון (הוא מובא לכם פה במלואו כפי שניתן לי במקור על ידי רונן). המצרכים שוויתרתי עליהם הם פלפל חריף, כוסברה טחונה וגרם מסאלה. אתם כמובן מוזמנים להכין את המתכון במלואו או לאמץ את השינויים שחלקם שיניתי בגלל היעדר התבלינים האלה בבית (במידה ואני לא משתמשת בתבלין באופן קבוע אני משתדלת לא לקנות כדי לא לזרוק בהמשך) וגם כדי שלא יצא חריף עבור המשפחה.

על מה לא מומלץ לוותר? על זרעי כמון שלמים בבצק. הם אלה שנותנים לבצק ולמאפה טעמים מיוחדים. עם זרעי הכמון תוכלו להכין אחר כך גם אושפלאו או תבשילי אורז ובשר נהדרים.

מצרכים לבצק:
2 כוסות (280 גרם) קמח לבן
1 כפית שטוחה מלח
1/2 כפית זרעי כמון
5 כפות שמן
200 מ”ל מים פושרים

למילוי:
4 תפוחי אדמה גדולים או 6 בינוניים, קלופים
4 כפות שמן
1 בצל גדול, קלוף
1 כוס אפונה עדינה או רגילה – מופשרות
1/2 כפית אבקת זנגביל
1/2 כפית אבקת שום
1 פלפל ירוק חריף
חופן עלי כוסברה
1/2 כפית כמון
1 כפית פפריקה מתוקה
3/3 כפית כוסברה טחונה
1/4 כפית כורכום
3/4 כפית גרם מסאלה

וגם:
שמן לטיגון הסמוסות

אופן הכנה:
– קולים את זרעי הכמון במחבת, ללא שמן, עד שהם מעט מתפצפצים. טוחנים מעט עם מכתש ועלי. במידה ואין מכתש ועלי שמים אותם שלמים בבצק.
– בקערה גדולה שמים את כל מצרכי הבצק, כולל זרעי הכמון, ולשים יחד עד שנוצר בצק מגובש. מעבירים את הבצק לשיש וממשיכים ללוש עד שהבצק חלק. מעבירים לשקית ושומרים בחוץ או במקרר עד שהמילוי מוכן.
– מבשלים את תפוחי האדמה עד שהם רכים לגמרי ומועכים לפירה. זה בסדר אם הוא לא חלק לגמרי.
– בינתיים קוצצים את הבצק ומטגנים בשמן עד שהבצק מזהיב.
– מוסיפים לבצל אפונה, אבקת זנגביל, אבקת שום, פלפל ירוק קצוץ דק, עלי כוסברה, פפריקה, כוסברה טחונה, כורכום וגרם סמאלה. מערבבים תוך כדי המשך בישול במשך 5 דקות.
– מורידים מהאש ומוסיפים את הבצל המתובל עם האפונה לפירה. מערבבים היטב ומניחים למיליו להצטנן.
– מחלקים את הבצק לכדורים במשקל 60 גרם (סה”כ 9 כדורים) ומרדדים כל כדור למעין אליפסה. חשוב שהבצק יהיה דק.
– חוצים את האליפסה ל-2 (מתקבל מעין חצי ירח) ומקפלים לצורת קונוס פתוח למעלה.  מהדקים היטב את הסגירה שלא יהיה מקום של בצק עבה.
– ממלאים בכף מהמילוי וסוגרים על ידי הידוק הבצק למעלה.
– בסיר סוטאז מחממים ליטר שמן עד שהוא רותח.
– מטגנים את משולשי הסמוסה בשמן הרותח, מ-2 הצדדים, עד הזהבה.

צ’אטני כוסברה ושום

  • טוחנים יחד צרור כוסברה, 6 שיני שום קלופות, 1/2 כוס שמן זית, 1/4 כפית מלח ו-1/2 פלפל ירוק חריף עד שנוצר רוטב ירוק יפהפה. שומרים בקופסה סגורה במקרר עד להגשה עם הסמוסה.
סמוסה במילוי תפוחי אדמה
סמוסה במילוי תפוחי אדמה

 

3 תגובות

  1. דפנה says:

    המתכון נראה מדהים. בע’ה אכין לסוכות ואשתדל למצוא את כל התבלינים ושיהיה לעילוי נשמתם הקדושה הי”ד

  2. יעל says:

    תודה. קשה ועצוב וכואב.

    הערה קטנה של הגהה: מטגנים את הבצל, לא את הבצק.

  3. רחל says:

    אפשר לאפות במקום לטגן?? מטעמי דיאטה…

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.

Send this to a friend